„Diamonds are a girl’s best friend,“ zpívá Marilyn Monroe ve své slavné písni. Diamanty a drahé kovy obecně jsou nejlepšími přáteli i pro Ondřeje Vachůna, který se v tomto odvětví pohybuje již deset let. Jak postupovat při jejich výběru? Vyplatí se do nich investovat? Jak se nenechat „oslnit“ falešným leskem nekvalitního diamantu? Cenné rady a odpovědi na otázky nám poskytl obchodník, který pro své svěřence našel a „vykopal“ již mnoho pokladů ve světě drahých kamenů.
Český trh a obchodování s drahými kameny – jak na tom jsme?
Situace v tuzemsku se už mnohem zlepšila a na trhu je spousta seriózních firem. I přesto je to stále tak trochu „Divoký západ“. V 90. letech se zde odehrávalo hodně podvodů a ve značné míře se bohužel dějí i dodnes. Hodně lidí si myslí, že mohou „výhodně“ nakoupit. To ale velmi často znamená nákup nekvalitního diamantu. V horším případě falešný certifikát nebo i samotný kámen. Příkladem může být kontrola České obchodní inspekce v roce 2013, která se zaměřila na drahé kameny použité ve špercích. Odebráno bylo 12 vzorků a znalecké posudky potvrdily, že v jedenácti případech nebyly šperky osazeny deklarovanými drahými kameny, ale jejich levnějšími variantami, imitacemi kamenů a v jednom případě dokonce sklem.
Vzhledem k tomu, že je pro laika a potenciálního investora velmi těžké se zorientovat ve vší té široké nabídce, na co je třeba si dát při výběru pozor?
Obchod s drahými kameny je založen na důvěře. Je potřeba být velice opatrný – zjišťovat, ověřovat a porovnávat. Vzhledem k tomu, že má většina zákazníků, co mě osloví, nulové nebo minimální znalosti o drahých kamenech, snažím se je vždy vzdělávat a poskytnout jim co největší množství informací, aby si o investování mohli vytvořit důvěrnější a barvitější představu. Ale tím to samozřejmě nekončí. Důležitou roli v celkové věrohodnosti hraje certifikát. Ten obsahuje veškeré parametry drahého kamene. Nejlepší volbou je gemologická laboratoř GIA (Gemological Institute of America). Případně IGI nebo HRD. Samozřejmě zásadní je stanovení prodejní ceny, kterou by vám měl být prodejce schopen obhájit.
Komu byste tedy doporučil investici do drahých kamenů?
Určitě to není pro každého. Důležitou roli sehrává zázemí a motivace zájemce. Kámen by pro vás měl představovat spíše pojistku pro nečekané situace. Jedná se o dlouhodobou investici s postupným nárůstem ceny. Koupit ho s očekáváním, že jej za rok prodám za dvojnásobnou cenu, nemá příliš velký smysl. Mnoho mých klientů při koupi spíše zamýšlí, že konkrétní kámen jednou prodají jejich potomci a budou si moci pořídit například byt.
Jaká motivace je většinou přiměje k takové volbě?
Lidé v dnešní kolísavé době hledají jistoty. Disponujete nějakými hmotnými statky – vlastníte prosperující firmu, auto či dům – nebo máte určitý peněžní obnos na bankovním účtu. Není však jisté, co přijde zítra – hospodářská krize, krach, exekuce, v horším případě nějaký konflikt. Hodnota drahých kamenů je v tomto ohledu stabilní, na rozdíl od jakékoliv měny. Taktéž se lze spolehnout na jejich snadný transport a globálnost – zpeněžit je můžete prakticky všude po světě.
Jak poznám, že se mi dlouhodobá investice vyplatí?
V první řadě je důležité nakoupit kámen za odpovídající cenu, což se v dnešní době často nestává a mnoho kamenů na trhu je předražených. Další podstatnou věcí je vhodně vybraný kámen. Nejde pouze o barvu, čistotu a velikost, ale také o parametry brusu, certifikát nebo často opomíjenou fluorescenci. Silná fluorescence může cenu kamene snížit až o 30 %, a to i přesto, že všechny ostatní parametry jsou výborné.
Co se týče výše investice – jaká je minimální hranice, kterou svým klientům a zájemcům o ni doporučujete?
To je ošemetné. Mám zákazníky, kteří si kupují kameny v řádu milionů korun, ale také se čas od času objeví někdo, kdo investuje nižší částky. Před léty mě oslovila učitelka anglického jazyka a odnesla si kámen za 1000 eur. Podnětem jí byla nedůvěra v aktuální ekonomickou situaci. Opět to tedy závisí na motivaci jednotlivce. Z dlouhodobého hlediska mají smysl investice alespoň v řádu statisíců.
Pokud se vám rozhodnu svěřit do péče, jaký bude následný postup?
V první řadě mi sdělíte svou motivaci a očekávání. Povím vám veškeré výhody, ale i rizika, které investování do drahých kamenů obnáší. Důležité je určit si rozpočet a složení portfolia. Chcete investovat do jednoho velkého kamene, nebo dát přednost vyššímu počtu menších? Poté už je na mně, abych pro vás našel ten nejvhodnější. Spolupracuji s obchodníky v USA, Izraeli, Indii, Antverpách nebo Hong Kongu. Hledání vhodného kamene za nejlepší možnou cenu někdy může trvat i pár měsíců, ale potom to opravdu stojí za to. Je to podobné jako s nákupem nemovitosti – je potřeba být trpělivý a pídit se po té nejlepší nabídce.
Je něco, čím se lišíte od ostatních firem, které obchodují s drahými kameny?
Mým primárním cílem je, abych svým dlouhodobým či nově příchozím klientům poskytl maximální přísun informací a osobitý přístup. Také se snažím, aby obchod probíhal co nejtransparentněji. Zásadní věc, ve které se liším od většiny konkurenčních firem, je skutečnost, že prodejní cenu nestanovuji já, ale nezávislá třetí strana. Na vybraný kámen nechám ve vídeňské laboratoři GLA (Gemmologische Labor Austria) vyhotovit odhad maloobchodní ceny. Konečná prodejní cena se stanovuje formou procentuální slevy z odhadu. Poté tedy přesně víte, jakou má váš kámen hodnotu. Laboratoř navíc kámen zapečetí do speciálního boxu s plombou a číslem certifikátu – vy tedy můžete pozbýt jakýchkoliv obav a pouze se těšit z vlastnictví krásného drahého kamene s puncem „věčnosti“.
Zdá se mi, že investice do drahého kamene zní jako alchymie, ale pod profesionálním dohledem je vše možné zvládnout a správně uchopit. Jakým způsobem vás lze oslovit?
Jsem na telefonu či e-mailu prakticky pořád, připraven přijímat jakékoliv dotazy a podat pomocnou ruku – ať už sháníte výjimečný prsten pro svou partnerku, či chcete zabezpečit svou rodinu prostřednictvím investice do drahých kamenů. Společnými silami můžeme vybrat ten správný investiční kámen nebo kámen pro váš vysněný šperk. Zároveň mě můžete kontaktovat jen s žádostí o radu, rád vám pomůžu – ať se vaše první investice nestane zároveň tou poslední…